WordPress - motywy, wtyczki, informacje, programowanie

Seo Magic

Podstawy SEO – Jak to działa?

Dla znakomitej większości serwisów internetowych najważniejszym warunkiem rozwoju i sukcesu jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwarek (tzw. SERP czyli Search Engine Result Pages), przede wszystkim w Google. Walka o tę pozycję to sztuka coraz bardziej wyrafinowana, wymaga wielkiej wiedzy i profesjonalnych narzędzi. Dlatego SEO i pozycjonowanie to dziś mierzona miliardami dolarów gałąź biznesu internetowego.

Konkurencja w sieci jest ogromna i niemal w każdej branży można znaleźć bardzo dobre strony, z którymi trzeba rywalizować. Nie działają już proste metody kantowania wyszukiwarek, a regularne zmiany w algorytmie Google, kolejno eliminują lub spychają na margines różne niezbyt uczciwe praktyki. Dawno temu liczyła się tylko treść strony, dawne wyszukiwarki zwracały uwagę tylko na nią. Google znacznie zwiększył trafność wyszukiwania stosując algorytm PageRank, dla którego najważniejsza jest liczba i jakość linków prowadzących do strony. Szybko okazało się, że i to można oszukać.

Teraz, wraz ze wzrostem mocy obliczeniowych inteligencja algorytmów Googla rozwinęła się na tyle, że znowu może on coraz większą wagę przykładać do zawartości strony i jej konstrukcji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak powstało SEO oraz o historii i ewolucji wyszukiwarek polecam artykuły Historia SEO – W epoce internetu łupanego  i Historia SEO – PageRank i era nowożytna.

Ten artykuł przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które maja pojęcie o budowie stron i znają elementarne podstawy HTML’a, ale nie do końca rozumieją problematykę SEO. Siłą rzeczy jest w nim trochę uproszczeń, ale starałem się, żeby jego lektura nie wymagała fachowej wiedzy.

Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania (SERP)

Aby strona mogła być wysoko w wynikach wyszukiwania musi spełniać trzy warunki.

  1. Musi mieć ciekawą i unikatową zawartość
  2. Musi być poprawnie zrobiona
  3. Musi pozyskać dużo linków, które do niej prowadzą z innych stron

To oczywiście nie jest cała prawda, liczy się wiele innych rzeczy. Ważna jest na przykład jasna strategia pozycjonowania, dobre wykorzystanie społeczności, ale te trzy elementy to absolutny fundament długofalowego sukcesu strony. Spróbujemy wyjaśnić dlaczego, bo dużo łatwiej dbać o to, aby strona była przyjazna dla wyszukiwarek jeśli rozumiemy jak to wszystko działa i jaka jest logika stojąca za działaniami Googla.

Dlaczego tak ważna jest jakość treści serwisu

Jeśli strona nie będzie miała dobrej treści, nigdy w naturalny sposób nie będzie przyciągać użytkowników, nikt z własnej woli do niej nie zlinkuje. Aby utrzymać na niej  przyzwoity ruch będziemy musieli płacić za pozycjonowanie (w gotówce, lub dużą ilością własnego czasu). Co więcej, dla słabej strony pozycjonowanie będzie musiało się opierać na praktykach, które Google uznaje za nieuczciwe i które zwalcza.

Cała logika algorytmów, restrykcji i zalecanych praktyk Googla ukierunkowana jest na jeden cel: satysfakcja użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwarki. Nie może być inaczej, bo to jest podstawa biznesu Googla. Z kolei użytkownicy są zadowoleni jeśli w wyniku wyszukiwania otrzymują linki do stron wysokiej jakości, z ciekawą, unikatową treścią, wszystko jedno, czy tekstową, czy multimedialną, czy z użytecznymi narzędziami.

Zatem, jeśli nasza stronna będzie zawierała śmieci informacyjne, nawet poprawnie napisane i ładnie pokazane, ale nieużyteczne lub skopiowane z innych serwisów, Google nie będzie nas lubił. Na razie może się nie zorientować, ale na pozycję w SERPach będzie to miało rosnący wpływ, bo dosłownie z miesiąca na miesiąc Google coraz trafniej umie ocenić czy dana strona ma sensowną zawartość. Jeśli myślimy o budowie serwisu, który odniesie sukces długofalowo, musimy dbać o to, żeby był ciekawy dla użytkowników. Jeśli chcemy postawić szybko jakąś stronę i nie interesuje nas jej los za rok czy dwa, możemy ją posklejać ze śmieci.

Co oznacza dla SEO dobrze zrobiony serwis

Jeśli mamy już w serwisie dobrą treść, ważne jest aby była ona dostępna dla ludzi i zrozumiała dla robotów wyszukiwarek indeksujące nasz serwis. Muszą mieć do niego łatwy dostęp oraz rozumieć jego zawartość i strukturę. Najważniejsze są następujące elementy:

Szybkość ładowania stron i brak błędów.

Jeśli indeksowanie stron serwisu będzie dla Googlebota zbyt uciążliwe i nie będzie nadążał z indeksowaniem, siłą rzeczy, może to wpłynąć na to, jak wiele stron serwisu znajduje się w SERPach.

Google wyraźnie informuje też w swoich materiałach, że oceniając wartość strony bierze pod uwagę jej bezawaryjność i czas ładowania. To logiczne, bo strona, która się wywraca i długo ściągą jest też mniej wartościowa dla użytkowników. Pamiętaj aby przede wszystkim korzystać z profesjonalnego hostingu. WPinternals poleca home.pl

Czytelna struktura strony i poprawne linkowanie wewnętrzne.

Jeśli Googlebot będzie musiał przejść przez dziesiątki lub nawet setki linków, żeby dotrzeć do jakiejś strony w serwisie, jeśli pod różnym i adresami będzie napotykał tę samą treść lub jej fragmenty, jeśli nie będzie potrafił zrozumieć jakie są relacje między poszczególnym podstronami, na przykład wtedy, gdy są to części jednej listy lub jednego tekstu, na pewno wpłynie to na pozycję serwisu w SERP’ach.

Nawet najlepsza treść umieszczona w pogmatwanym serwisie może utracić znaczną część swojej wartości. Co więcej, w niektórych wypadkach Google może błędnie stwierdzić, że nasz serwis to spam, zwłaszcza jeśli domena jest młoda, a treść nie jest wybitna.

Możliwie najlepsza struktura HTML i metadanych

Kiedy w końcu Googlebot odnajdzie nasza stronę, a na niej jakiś bardzo ciekawy artykuł, musi zrozumieć jaki jest jego tytuł, gdzie jest jego treść i wypis, które słowa i które frazy w tekście są najważniejsze, itp. To bardzo złożony proces i bardzo ważny. Na koniec przecież użytkownicy szukają właśnie treści. Zatem każda kłoda jaką rzucimy Googlowi pod nogi na tym etapie ma krytyczne znaczenie, a każde możliwe ułatwienie, może nam dać automatycznie przewagę.

Większość wniosków jakie Google może wysnuć przeglądając strony naszego serwisu bierze się ze struktury kodu HTML i możliwych metadanych, takich jak tytuł, opis, elementy protokołu Open Graph, użycie tak zwanych mikroformatów czy odpowiednie wykorzystanie tagów HTML5.

Co więcej, część tych danych wpływa też na to, jak ludzie widzą Twoją stronę. Zawartość tagu html <title> i <meta name=”description” … /> oraz  adres URL to właśnie to, co ludzie widza w wynikach wyszukiwania. Jeśli będą to jakieś bzdury, albo nic nie mówiące ogólniki, nie ważne jak wysoko się znajdą, ludzie i tak nie będą w nie klikać. A przecież na końcu zależy Ci na tym, żeby mieć wielu odwiedzających, a nie na tym, żeby mieć dobrą pozycję w SERPach dla samej tylko pozycji.

Więcej informacji na temat tego jak budować strony poprawnie z punktu widzenia SEO znajdziesz w artykule Podstawy SEO – Zacznij od swojej strony.

Dlaczego linki są ważne

Podstawowym algorytmem Google oceniającym wartość stron jest PageRank. Przez lata walki ze spamerami i nieuczciwym pozycjonowaniem powstało wiele dodatkowych mechanizmów, a sam PageRank nie ma wiele wspólnego ze swoją „klasyczną” wersją. Wiąż jednak zasada  „im więcej wartościowych linków prowadzi do strony, tym wyższa jest jej wartość” rządzi w świecie Googla. Właściwie wszystkie zasady dotyczące linkowania sprowadzają się do jednej prostej:

Google promuje takie formy linkowania, które sprawiają wrażenia naturalnych, nisko ocenia te, które wyglądają na sztucznie wygenerowane.

Nie tylko ilość, ale jakość

Bardziej wartościowe są linki ze stron, które same mają wysoki PageRank, i są wysoko w SERPach, co oznacza, że ogólnie Google je lubi. Więcej warte są linki ze stron, które nie linkują do wszystkiego na potęgę. Zupełnie bez wartości mogą być odnośniki ze stron które handlują linkami, naraziły się Googlowi. Raczej nie maja wartości pozycjonującej linki z atrybutem rel=”nofollow” chociaż mogą sprowadzać ruch do serwisu. Więcej warte są linki prowadzące z serwisów o podobnej tematyce. Więcej warte sa linki starsze, które linkują do Twojej strony od dawna, należy się starać, żeby ich nie tracić.

Kotwica i alt

Nie tylko sam fakt linkowania jest ważny ale także tekst, który został zalinkowany, czyli kotwica oraz atrybut alt w wypadku linkowania obrazków. Silnie wpływają one na to przy jakich zapytaniach Twój serwis będzie dobrze widoczny w SERPach. Dlatego, jeśli masz na to wpływ, staraj się żeby kotwice były różnorodne, ale związane ze słowami na które chcesz aby Twój serwis był na dobrej pozycji.

Zgodność tematyczna

Zawsze to miało jakieś znaczenie ale zmiany algorytmu Google o kryptonimie Penguin wprowadzone w kwietniu 2012, wydają się wyraźnie obniżać wagę samej kotwicy, kosztem zgodności tematycznej stron, które linkują do danego serwisu. Takie linki są nie tylko bardziej wartościowe, ale też zmniejszają prawdopodobieństwo „kary” ze strony Google czyli obniżenia pozycji w SERPach jeśli nasze linki przychodzące są kiepskiej jakości według innych kryteriów.

Relacje społeczne

W uczciwym pozyskiwaniu linków ważną rolę odgrywają relacje społeczne, Twoje  dobre kontakty z innym twórcami stron, wymienianie się artykułami, przysługami, chętne wzajemne linkowanie, dobre relacje w branżowych społecznościach, wszelkiego rodzaju grupach i forach, wreszcie nawet uczestniczenie w offlinowych wydarzeniach i spotkaniach związanych z tematyką twojego serwisu. Choć siłą rzeczy takich relacji nie może być wiele, zbudowane w ten sposób więzi sieci społecznej silnie odbijaja się na strukturze webgrafu wokół Twojej strony

Więcej informacji na temat PageRanku i linków oraz sposobów ich pozyskiwania możesz znaleźć w artykule: Podstawy SEO – W poszukiwaniu linków.

O czym jeszcze należy pamiętać

Tak jak wspomnieliśmy powyżej jakość treści, jakość samego serwisu oraz przychodzące linki to trzy najważniejsze elementy wpływające na to, jak stronę rozumie i ocenia Google i przez to jak wysoko strona jest w wynikach wyszukiwania. Ale tez wspomnieliśmy, że nie są to jedyne trzy czynniki. Jest wiele innych, które bezpośrednio lub pośrednio przekładają się na pozycje w SERPach. Wymieńmy kilka:

Jasna strategia pozycjonowania

Nie można być wysoko w wynikach na wszystkie zapytania, musimy wiedzieć, w których wynikach i jakimi metodami się pozycjonować. Możemy polować na kilka najważniejszy słów kluczowych albo na dużą liczbę, gdzie jest mniejsza konkurencja (tak zwany długi ogon). Takiej strategii nie powinno się zmieniać co wtorek i powinna być de facto pochodną strategii naszego biznesu.

Mądre korzystanie ze społeczności

Jeśli tworzymy wartościowy content i dysponujemy duża siecią społeczną jesteśmy w stanie docierać do ogromnej liczby ludzi z pominięciem wyszukiwarki. Budowanie trwałej obecności na serwisach społecznościowych jest niezwykle ważne. W Polsce najważniejszy jest w tej chwili facebook, ale z oczywistych powodów ważny jest też Google+. Dla wielu serwisów właściwym miejscem budowania społeczności będą mniejsze serwisy ale gromadzące ludzi o podobnych zainteresowaniach lub profilu. W Polsce znakomitym przykładem jest Wykop. Społeczności mogą nam dać oprócz bezpośredniego ruchu również wartościowe linki, w wypadku Google+ czasem wyróżnienie w wynikach wyszukiwania.

Temat relacji między SEO, a społecznościami to ogromny temat i zdecydowanie ta relacja będzie coraz bardziej istotna, zasługuje na osobny artykuł albo nawet cykl artykułów.

Subskrypcje

Budowanie stałej bazy sybskrybentów za pośrednictwem RSS lub emaila jest niezwykle ważne. Chociaż wall facebooka jest potęgą, użytkownicy podpięci do naszych kanałów RSS oraz otrzymujący nasze biuletyny są bardzo lojalni. Skłonni są linkować do naszej strony, komentować, współtworzyć kontent. Generalnie przyjmuje się, że jeden użytkownik, który zasubskrybował nasz biuletyn mailem, albo podpiął się do kanału RSS jest wart tyle co nawet setki ludzi, którzy dali Lubie to na facebookowej stronie naszego serwisu.

Korzystanie z narzędzi

Jeśli walczymy o nasza pozycję w internecie obowiązkowo musimy korzystać co najmniej z Google Webmaster Tools i z Google Analitics. Jeśli zaczynamy osiągać wyniki i jesteśmy skłonni ponieść pewne koszty, powinniśmy skorzystać z jednego z narzędzi pozwalającego śledzić linki przychodzące, pozycję w SERPach naszą i konkurencji. Sam proces dobrego przygotowania strony pod kątem SEO wymaga pamiętania o wielu drobiazgach i łatwo coś przeoczyć lub popełniać głupie błędy. Na szczęście użytkownicy WordPressa otrzymują system, który domyślnie wspiera dobre robienie stron, wiele motywów ma rozbudowane opcje wspomagające SEO, a w repozytorium wtyczek można znaleźć wiele znakomitych narzędzi do SEO.

Jak się do tego wszystkiego ma Black Hat SEO

W artykule o Historii SEO opisaliśmy miej więcej co to jest Black Hat SEO czyli czarne SEO. Nazywamy w ten sposób wszystkie praktyki zmierzające do oszukania Googla. Jest to używanie automatów do generowania treści serwisów, korzystanie z automatów spamujących fora i komentarze, korzystanie z tak zwanych SWLi czyli sztuczne pozyskiwanie linków i cała masa innych praktyk, które są sprzeczne z zasadami Google, ale też są sprzeczne z tym czego oczekuje użytkownik.

Mamy też Gray Hat SEO, czyli coś pomiędzy ewidentnym oszukiwaniem, a uczciwym pozycjonowaniem. Najczęściej oznacza to dbanie o wysoką jakość serwisu, ale pozyskiwanie linków przychodzących w sposób mocno kreatywny.

O ile typowe Gray Hat SEO możemy określić jako rodzaj drogi na skróty, sposób na uniknięcie długotrwałych zmagań o pozycję w wyszukiwarce, metodami, które nie są bardzo szkodliwe dla użytkowników (choć dalej są po prostu nieuczciwe), o tyle Black Hat SEO jest zwykłym oszustwem.

Nastawione jest na szybki zarobek, bez żadnego myślenia długofalowego i liczenia się z konsekwencjami. Przedzierając się przez masę kompletnie bezużytecznych stron w wynikach wyszukiwania, przeklinając spam w komentarzach na Twoim blogu, pamiętaj że to właśnie firmy i osoby uprawiające Black Hat SEO powodują ten bałagan. Można mieć pretensje do Googla o wiele rzeczy i działań, ale w tej akurat walce to on jest tym dobrym.

Jeśli prowadzisz fajną stronę, starasz się przygotować dobrą treść, robisz to z pasją, dbasz o swoich użytkowników i poważnie traktujesz to co robisz, to niestety oprócz swojej naturalnej konkurencji będziesz się musiał ścigać z majstrami w czarnych kapeluszach. Będą Cię wyprzedzać w wynikach zwykłe bezwartościowe śmieci, wygenerowane przez automaty, albo zrobione przez ludzi, którzy nawet nie potrafią postawić znośnej strony. Na szali coraz częściej leży marne parę stówek, które można wyciągnąć od pozycjonowanego klienta, który nawet nie jest świadomy, co się dzieje w jego imieniu i jakie to może mieć długofalowo negatywne konsekwencje dla jego biznesu.

Zanim skorzystasz z oferty firmy pozycjonującej pamiętaj, że jeśli będzie stosowała nieuczciwe praktyki może w istotny sposób zaszkodzić Twojej stronie. Może zostać usunięta z wyników wyszukiwania Googla. Twoja domena może stać się bezużyteczna. Jeden nierozważny pozycjoner może zniszczyć Twój biznes w sieci, albo na długo zachwiać jego pozycją. Niestety branża SEO przypomina dziś dziki zachód i na jednego profesjonalistę przypada dziesięciu amatorów.

Z tych wszystkich powodów niestety nie możesz nie myśleć o SEO, nie możesz nie śledzić wyników swojej strony w Google Analitics i innych narzędziach, nie możesz nie zwracać uwagi na PageRank, a jeśli posiadasz coś więcej niż blog prowadzony dla przyjemności musisz zapłacić za kilka narzędzi, które pozwolą Ci szybko dostrzegać zagrożenia. Gdyby nie Black Hat SEO, mógłbyś się skupić tylko na dobrym robieniu strony (treściowo i technicznie) oraz na naturalnym pozyskiwaniu linków.

Powiadomimy Cię o nowych artykułach