WordPress - motywy, wtyczki, informacje, programowanie

Kategorie, tagi i taksonomie użytkownika bez programowania

Taksonomie to potężne narzędzie WordPressa. Przede wszystkim dzięki nim jest tak uniwersalny i może służyć nie tylko do prowadzenia prostego bloga, ale także jako system zarządzania treścią (ang. CMS czyli Content Management System) dla całkiem sporego i złożonego serwisu.

Pojęcie taksonomii pochodzi z greki od słów: taksis, czyli układ i nomos, czyli porządek. W języku polskim jest używane dość wąsko jako nazwa nauki o klasyfikacji roślin i zwierząt, ale w języku angielskim oznacza nieco bardziej ogólne metodę grupowania różnych rzeczy.

Tak mogłyby wyglądać kategorię w poważnym serwisie literackim. Jest to przykład płaskiej struktury kategorii

Taksonomia w WordPressie to właśnie sposób na grupowanie wpisów. Tych sposobów może być wiele, bo WordPress dostarcza nam dwie taksonomie, których możemy używać oraz możliwość dodania dowolnej liczby własnych.

Taksonomie wbudowane – kategorie i tagi

Kategorie funkcjonowały w WordPressie od zarania, służyły temu, czemu i dziś służą najczęściej, podziałowi wpisów według tematów. Kategorii jest zwykle niewiele, często z nich właśnie jest zbudowana  nawigacja serwisu.

Kategorie mogą tworzyć płaską listę, tak jak to widać na załączonej ilustracji pokazującej przykładową strukturę kategorii w serwisie literackim. Mogą też być ułożone w hierarchię z podkategoriami, a jeśli jest to potrzebne nawet podpodkategoriami, i tak dalej. Tych zagłębień może być dowolnie dużo, ale użycie więcej niż dwóch to już sygnał, że coś mamy źle przemyślane. Przykład możliwego drzewa kategorii w serwisie prezentującym przepisy kulinarne znajduje się na kolejnej ilustracji.

Przykładowy, hierarchiczny układ kategorii w serwisie prezentującym przepisy kulinarne

Na wielu serwisach każdy wpis przyporządkowany jest do jednej kategorii, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby był przydzielony do wielu, to zależy już od architektury informacji na danym serwisie.

Tagi zostały w prowadzone  w 2007 roku w wersji 2.3. W Internecie znane i używane były już od wielu lat. W 2003 roku wprowadził je delicio.us, potem Flickr, który zresztą jako pierwszy użył powszechnie dziś używanej wizualizacji tagów jako chmury.

W obydwu serwisach (i wielu, które na fali Web 2.0 poszły w ich ślady) treści do serwisu dodawali użytkownicy. Zwykle mieli oni problem, żeby dobrze przydzielić dane zdjęcia czy linki do jednej ze zdefiniowanych przez autorów serwisu kategorii. Natomiast nie mieli problemu, żeby wpisać do okienka kilka słów, które opisują lub kojarzą się im z wrzucaną treścią – zdjęciem, linkiem czy filmem.

Zaletą tagów jest to, że z założenia nie mają żadnej struktury, są po prostu listą słów i pojęć. Kiedy na przykład wrzucamy zdjęcie do serwisu mamy do wyboru wiele różnych sposobów opisania go. Wszystkie te sposoby możemy użyć jednocześnie jeśli będziemy mogli zdjęcie sklasyfikować tagami:

wakacje, lipiec, Paryż, Notre-Damme, Francja, Helenka, Jarek, czarno-białe, canon

Te wszystkie tagi mogą opisywać jedno zdjęcie. Żeby je zastąpić kategoriami musielibyśmy zastosować kilka różnych klasyfikacji (opisujących miejsce, czas, techniczną stronę zdjęcia, okazję, itp.), w dodatku niektóre byłyby bardzo obszerne. Musielibyśmy stworzyć na przykład taką, która zawiera wszystkie możliwe miasta i miejsca gdzie ludzie mogą robić zdjęcia. Alternatywą byłaby utrata ciekawej informacji, przez skupienie się tylko na głównych miastach i regionach.

Dokładnie taki sam problem napotykamy, w serwisie kulinarnym i tutaj znowu tagi są bardzo przydatne.

Przykład użycia tagów w serwisie kulinarnym. Czy wizualizacja w formie chmury jest tu dobrym pomysłem?

Tagi są nieocenione, kiedy możliwych podejść do klasyfikacji i pojęć jest bardzo dużo i nie wiadomo, które na koniec będą dla użytkowników najważniejsze, albo wtedy gdy możliwa do zastosowania kategoria pojęć jest bardzo obszerna.

Przykład alfabetycznej listy tagów w serwisie kulinarnym.

Pytanie tylko, czy znana wszystkim chmura tagów to najlepszy sposób, aby je wyświetlać. Po raz pierwszy w sieci użył jej kiedyś Flickr ale później żartobliwie za to przepraszał. Na rozdaniu nagród Webby Awards, gdzie wszyscy laureaci tradycyjnie wygłaszają przemówienia złożone  z pięciu słów, w 2006 padło ze strony Flickra: „Sorry about the tag clouds”. Bo chociaż w wypadku filckra chmura tagów sprawdza się dalej, w wielu serwisach jest stosowana bezrefleksyjnie i jako zwykły zapychacz miejsca na sidebarze.

W wypadku naszego, przykładowego serwisu kulinarnego samo użycie tagów nie jest złe, ale forma chmury jest niezwykle rozwlekła i akurat tutaj nie ma powodu aby jej używać. Chmura ma dwie fajne cechy – pozwala jednym rzutem oka ocenić, które słowa są najbardziej popularne, które są „HOT”. Daje też możliwość poklikania użytkownikowi, który wyczerpał inne metody nawigacyjne, a dalej chce pozostać na serwisie. Wydaje się jednak, że żaden z tych scenariuszy nie ma tutaj miejsca. Raczej można się spodziewać użytkowników, którzy po prostu poszukują przepisów z danym składnikiem, bo albo chcą spróbować czegoś nowego (coś z bakłażanem), albo akurat nim dysponują.

Znacznie bardziej użyteczne i zajmujące znacznie mniej miejsca jest w tym wypadku przedstawienie listy produktów w formie zwięzłej alfabetycznej listy, tak jak to widać na kolejnej ilustracji. Widget wyświetlający taka listę dostarcza na przykład wtyczka Taxonomy List Widget.

Przykładem dobrego użycia chmury tagów jest ciągle Flickr, w którym treści klasyfikują użytkownicy i żaden ustalony arbitralnie podział zdjęć nie jest tu dostatecznie dobry. Jednak nawet tutaj chmura występuje tylko na nielicznych stronach, za to tagi są użyte w formie dyskretnej listy na stronie zdjęcia, a przede wszystkim mają decydujące (choć ukryte dla oka) znaczenie w wyszukiwarce.

Warto też pamiętać, że dobrze przemyślana struktura tagów i kategorii jest elementem dobrego SEO, jednym z ważnych czynników budowania stron przyjaznych dla wyszukiwarek.

Flickr: Typowy przykład chmury mającej utrzymać użytkownika, który bez wyraźnego celu eksploruje serwis. Tak użyta chmura dostarcza inspiracji i sprawia, że użytkownik zostanie dłużej w serwisie. Flickr wyświetla ją w dolnej części niektórych stron.

Taksonomie użytkownika – kiedy mamy dużo treści.

Oprócz tagów i kategorii WordPress dostarcza domyślnie  jeszcze kategorie odnośników, ale mają one konkretne zastosowanie i nie pomogą nam w grupowaniu wpisów w wypadku kiedy nasz serwis jest duży i zawiera wiele różnych rodzajów treści. Napotykamy wtedy problem nawigacyjny: jak pokazać użytkownikowi bogactwo naszego serwisu i jak zbudować skuteczną nawigację tak, aby użytkownik mógł łatwo dotrzeć do tego, czego potrzebuje, lub mógł wygodnie przeglądać nasz serwis. Z pomocą przychodzą wtedy taksonomie użytkownika.

Przykładowy fragment hierarchii kategorii programów

Dopiero od wersji 3 obsługa taksonomii w WordPressie jest naprawdę sensowna. Mamy też dużo wtyczek, które pozwalają nam nimi zarządzać. Zacznijmy jednak od przykładu zastosowania.

Wyobraźmy sobie że robimy serwis w rodzaju dobreprogramy.pl z którego użytkownicy będą mogli pobrać oprogramowanie na różne systemy i o różnych licencjach (darmowe, shareware, wersje próbne, itd.).

Dodając poszczególne programy będziemy używali wpisów, dzięki temu będziemy mieli naturalny porządek chronologiczny (najnowsze na górze), ale też chcielibyśmy dać użytkownikom możliwość przeglądania programów według różnych kryteriów. Przede wszystkim ważny jest typ programu – do czego służy. Do tej klasyfikacji użyjemy standardowych kategorii dostępnych w WordPressie.

Potrzebujemy jednak co najmniej dwóch dodatkowych klasyfikacji. Każdy program ma jakąś licencję, i dla użytkowników ważne jest czy pobierają program darmowy, czy wersję trial, która przestanie działać po miesiącu. Oprócz tego powinniśmy zaznaczyć na jakim systemie działa dany program. Moglibyśmy do jednej z tych klasyfikacji użyć tagów, ale powinniśmy ich raczej użyć zgodnie z przeznaczeniem określając każdy z programów kilkoma słowami kluczowymi. Ponadto, tak czy owak, brakuje nam jednej klasyfikacji. Dlatego zostawmy tagi i do obydwu zdefiniujmy nasze taksonomie.

Taksonomie użytkownika można zdefiniować samemu wywołując odpowiednie funkcje podczas inicjalizacji WordPressa, ale to wymaga umiejętności programowania, a ten artykuł przeznaczony jest nie tylko dla programistów. Dlatego najlepiej użyć jednej z wielu wtyczek do definiowania taksonomii. Jest ich wiele.

WPinternals poleca wtyczkę Types. Oprócz możliwości założenia nowej taksonomii pozwala ona także na definiowanie typów wpisów użytkownika (Custom Post Types) oraz dodawanie nowych pól użytkownika do formularza wpisu. Chociaż na tym etapie nie jest nam to potrzebne, w bardziej złożonym serwisie, prędzej czy później będziemy tego potrzebować.  Dobrze jeśli te wszystkie tematy obsługuje jedna wtyczka, a ta w dodatku jest dobrej jakości. Autor wtyczki oferuje też płatne rozwiązanie o nazwie Views, które pozwala tworzyć layouty bez ingerencji w kod PHP. Jeśli jesteś osobą nie programującą, może być to dla Ciebie ciekawe rozwiązanie.

Jak założyć własną taksonomię

Po zainstalowaniu wtyczki w nawigacji admina WordPressa pojawia się menu Types z pomarańczową ikoną wtyczki. Wybieramy z niego opcję Custom Types and Taxonomies. Na ekranie, który się pokaże wybieramy przycisk Add Custom Taxonomy.

Na ekranie pojawi się duży formularz. Jego pierwszy moduł Name and description pozwala na podanie podstawowych danych o tworzonej taksonomii.

Custom taxonomy name plural (required)
 Nazwa taksonomii użytkownika w liczbie mnogiej (wymagane)

W to pole należy wpisać nazwę taksonomii w liczbie mnogiej, czyli tak jak ją nazwywamy intuicyjnie. Tak samo jak mamy Kategorie czy tagi w tym przypadku wpiszemy Systemy.

Custom taxonomy name singular (required)
 Nazwa taksonomii użytkownika w liczbie pojedyńczej (wymagane)

W niektórych miejscach admina WordPressa nazwa występuje w liczbie pojedyńczej, więc też musimy ja podać

Slug
Uproszczona nazwa

Tutaj musimy podać identyfikator, jaki WordPress będzie używał wewnętrznie dla tej taksonomii, albo my możemy użyć, jeśli będziemy chcieli pisać własny kod PHP. Taka nazwa może się składać tylko z liter, cyfr i znaki ‚-‚. Podobne identyfikatory mają wszystkie obiekty i dokumenty WordPressa. Jeśłi nic nie podamy do tego pola WordPress sam sobie wymyśli identyfikator, upraszczając pole Nazwa taksonomii.

Description
Opis

Jeśli chcesz możesz opisać taksonomię, co reprezentuje i do czego służy, albo zostawić to pole puste. To pole nie ma żadnego znaczenia systemowego, jest tylko do Twojego użytku.

Moduł Visibility pozwala na określenie tego czy taksonomia jest widoczna w adminie WordPressa:

Make this taxonomy public
Niech taksonomia będzie publiczna

Powoduje, że taksonomia pojawia się w menu wpisów i jest ogólnie dostępna w adminie

Hidden
Ukryta

Ukrywa taksonomię. Można nią manipulować jedynie z poziomu kodu PHP.  Taka taksonomia może mieć sens, jeśli chcemy na przykład przydzielać do niej posty automatycznie i nie pozwolić użytkownikom dodającym wpisy na zmianę tego przydziału.

Oczywiście w naszym przypadku wybieramy opcję taksonomii normalnie widocznej.

Drugi moduł pozwala nam wybrać, do których typów wpisów chcemy stosować nowo tworzoną taksonomię. Jeśli nie mamy utworzonych żadnych własnych typów (a w tym przypadku zapewne tak jest) przydzielmy taksonomie Systemy tylko do Wpisów, chyba że mamy dobry pomysł jak ją wykorzystać w wypadku Stron.

Moduł Labels pozwala nam ustalić teksty związane z taksonomią, które będą się pojawiały w adminie WordPressa w poszczególnych menu i formularzach. Niestety plugin Types nie jest na razie przetłumaczony na język polski więc musimy zmienić domyślne teksty we wszystkich polach.

Wypełnij poszczególne pola zgodnie z tym, jak są wypełnione na poniższej ilustracji i ewentualnie poeksperymentuj ze swoimi tekstami jeśli te Ci nie odpowiadają.

Moduł Advanced pozwala zdefiniować zaawansowane ustawienia taksonomii.

 Hierarchical
Hierarchiczna

Jeśli wybierzemy tę opcję utworzymy taksonomię podobna do Kategorii. W oknie edycji wpisu jej pozycje będą wypisane w przewijanym panelu jedna pod druga i będziemy mogli je zaznaczać. Również będziemy mogli tworzyć podkategorie do kategorii i zagłębiać je na dowolna liczbę poziomów.

Flat
Płaska

Wybierając tę opcję utworzymy taksonomię działająca jak tagi. W oknie edycji wpisu będziemy mogli okienko służące do dodawania kolejnych pojęć do taksonomii lub wybrania spośród najczęściej używanych. Nie będziemy mogli tworzyć hierarchii.

W naszym przypadku wybieramy opcję Hierarchical. Jest ona zresztą dobra do większości zastosowań. W naszym serwisie systemy operacyjne, które definiuje ta taksonomia naturalnie układają się w hierarchię zbudowaną np. z kolejnych wersji. Pod systemem Windows będziemy mieli zatem Windows XP, Windows Vista, Windows 7 itd.

Rewrite

Przyjazne odnośniki

Zaznaczenie tej opcji powoduje, że dla stron zbiorczych danej taksonomii jest generowany przyjazny URL. W naszym przypadku na przykład dla systemu Windows będziemy mieli po ukośniku linka

/system/windows

jeśli wyłączymy te opcję link będzie miał postać

/?system=windows

Do konstrukcji linka i w jednej i w drugiej formie WordPress używa uproszczonych nazw (slug) naszej taksonomii i jej pojęć.

 Prepend posts with this slug

 Poprzedź wpis uproszczoną nazwą

Jeżeli wpiszemy coś do tego pola zostanie użyte zamiast nazwy uproszczonej taksonomii. Jeśłi na przykład wpiszemy słowo ‚platforma’, powyższe linki będą miały postać:

/platforma/windows

i odpowiednio

/?platforma=windows

Co ciekawe, nie musimy się ograniczać do jednej nazwy uproszczonej. Możemy użyć kilka oddzielając ukośnikiem. Możemy podać w tym polu na przykład

/raz/dwa/trzy/

i wtedy link do windows będzie miał postać

/raz/dwa/trzy/windows/

 Allow permalinks to be prepended with front base

Pozwól by stałe bezpośrednie linki były poprzedzone stałym przedrostkiem

Czasem zdarza się że Twój blog jest linkowany z dodatkowym przedrostkiem, na przykład /blog/. Można to ustawić na karcie Ustawienia/Ogólne. Zaznaczenie tej opcji powoduje że również strony tej taksonomii sa w ten sposób linkowane i takie ustawienie jest bardziej typowe.

 Hierarchical URLs

 Hierarchiczne linki

Pozwala na stosowanie odnośników hierarchicznych dla hierarchicznej taksonomii. Jeśli pojęcie Windows jest nadrzędne dla Windows 7 i Windows XP to zaznaczenie tej opcji spowoduje że właściwymi linkami do kategorii będą:

/windows/

/windows/windows-7/

/windows/windows-xp/

Jeśli jej nie zaznaczymy linki będą miały postać odpowiednio:

/windows/

/windows-7/

/windows-xp/

show_ui

Pokaż interface użytkownika

Jeśli wyłączymy tę opcję WordPress nie wygeneruje dla nas okien do zarządzania taksonomią i pozycji w menu. Działanie tej opcji jest dla użytkownika identyczne jak wybranie w module Visibility opcji Hidden. Dla programisty opcje różnią się możliwościami. Show_ui  pozawala na oprogramowania własnych okien do obsługi taksonomii. W wypadku opcji  Hidden, taksonomia w ogóle nie jest widoczna od strony admina. W normalnych warunkach nie ma powodu aby wyłączać show_ui.

 show_in_nav_menus

pokaż w menu nawigacyjnych

Jeśli zaznaczymy tę opcję, lista pojęć naszej taksonomii będzie dostępna na ekranie konfiguracji menu nawigacyjnych, na karcie Wygląd/Menu (podobnie jak to jest w wypadku Kategorii). Będziemy mogli wybrane lub wszystkie pojęcia naszej taksonomii umieścić w nawigacji, tak aby użytkownicy mogli przeglądać listy Wpisów, które zostały do nich przywiązane. Ta możliwość będzie nam potrzebna w kolejnych przykładach.

 show_tagcloud

 pokaż chmurę tagów

Ustawienie tej opcji powoduje ze dana taksonomia może być wyświetlona w widgecie do wyświetlania chmury tagów (pojawia się jako opcja do wyboru).

 query_var

Ta opcja ma znaczenie tylko dla programistów. Jeśli będzie wyłączona nie będzie możliwe zapytanie z do strony ani bazy danych z użyciem nazwy taksonomii, np.

system=windows

ale będzie możliwe zapytanie

taxonomy=system&term=windows

Jeśli opcja jest włączona, w polu poniżej możemy podać inna nazwę do użycia w zapytaniach zamiast uproszczonej nazwy taksonomii.

Jak korzystać z własnej taksonomii bez programowania

Po stworzeniu taksonomii Systemy powinna się ona pojawić w menu Wpisy obok poniżej kategorii i tagów. Wybierz ją i na stronie, która się pojawi wprowadź kilka systemów, tak aby tworzyły hierarchię. Taksonomię edytuje się identycznie jak kategorie, ponieważ tak zdecydowaliśmy podczas jej zakładania.

Po wprowadzeniu kilku testowych pojęć (nazw systemów) do taksonomii, przejdź do pisania nowego wpisu. W panelu po prawej stronie powinieneś zobaczyć moduł, w którym możesz przydzielić swój wpis do systemów oraz ewentualnie podczas redagowania wpisu dodać nowy system.

Jeśli na karcie edycji wpisu nie widać nowej taksonomii włącz ją w opcjach ekranu.

Jeśli nie widzisz modułu Twojej nowej taksonomii oznacza to że z jakiegoś powodu jest on ukryty. Kliknij na zakładkę Opcje ekranu w prawym górnym rogu strony i na arkuszu, który się otworzy znajdź pozycję Systemy. Następnie zamknij ten panel ponownie klikając Opcje ekranu i przewiń stronę do miejsca w którym pojawił się moduł Systemów.

Przed dalszymi przykładami powinieneś stworzyć kilka testowych artykułów i przydzielić je zarówno do różnych kategorii jak i systemów.

Pora teraz wyświetlić artykuły przypisane do taksonomii. najprościej zrobić to umieszczając pojęcia taksonomii w menu WordPressa. Przejdź do karty Wygląd/Menu. Tutaj również powinieneś widzieć listę swojej taksonomii. Jeśli jej nie ma wyświetl ja podobnie jak na karcie edycji wpisu przy pomocy Opcji ekranu. Następnie wybierz dla testu kilka pozycji z tej listy i kliknij przycisk Dodaj do menu. Jeśli nie masz jeszcze żadnego menu musisz go najpierw utworzyć klikając przycisk Utwórz menu. Po utworzeniu menu zapisz go przyciskiem Zapisz menu. Aby Twoje menu było widoczne na stronach serwisu musisz wybrać jego nazwę w module Położenie motywów i kliknąć przycisk Zapisz. Więszość motywów ma zdefiniowane co najmniej jedno położenie o nazwie Primary Menu. Tak jest na przykład w domyślnym motywie WordPressa o nazwie Twenty Eleven.

Ekran edycji menu z pokazanym menu złożonym z pojęć kategorii Systemy.

Jeśli wszystko poszło dobrze przejdź otwórz teraz strony serwisu, i kliknij jedną z opcji w menu. Zobaczysz listę wpisów tylko dla wybranego systemu.

Nawet jeśli stworzysz duże, rozbudowane menu, możesz chcieć pokazać nowo utworzoną taksonomie na sidebarze z boku serwisu. Z domyślnych widgetów pozwala na to tylko Chmurka tagów. Jeśli chcesz wyświetlić taksonomie w formie listy, skorzystaj z jednej z wielu przeznaczonych do tego wtyczek.

Najprostszą chyba i najprzyjemniejsza w użyciu jest wtyczka Taxonomy Widget. Po jej zainstalowaniu przejdź do widoku Wygląd/Widgety. Znajdź widget Taxonomy, umieść na sidebarze, następnie skonfiguruj zgodnie z ilustracją, a następnie kliknij Zapisz.

Otwórz teraz strony serwisu. W miejscu gdzie umieściłeś widget powinieneś zobaczyć listę systemów z widoczną hierarchią.

Jeśli lista jest niekompletna, to znaczy, że do niektórych pojęć (systemów) nie przydzieliłeś żadnego wpisu. Widget ten, podobnie jak domyślny widget WordPressa wyświetlający kategorie, nie pokazuje pustych pojęć z taksonomii, po prostu dlatego, że po ich kliknięci wyświetliłaby się pusta strona.

Jest wiele wtyczek i widgetów, które możesz wykorzystać. Jeśli chcesz zrobić rzeczy bardziej złożone, w szczególności wyświetlić taksonomie w inny sposób niż w formie menu lub widgetów, wyświetlać wpisy w inny sposób niż w normalnym widoku listy, wybierać wpisy po kilku taksonomiach jednocześnie, musisz już umieć programować. W dziale Programowanie znajdziesz poradniki odpowiednie poradniki dla programistów.

Komentarzy: 11

  1. Da się jakoś to ustawić by taksonomia pojawiała się jedynie dla określonego rodzaju wpisu?

    • Nie wiem co masz na myśli pod pojęciem „rodzaj wpisu”. Nie ma takiego terminu w WordPressie. Poza tym gdzie „pojawiała się” gdzie byś ją chciał, lub nie chciał widzieć.

  2. A więc chodzi nie o wpisy, tylko strony, nie o rodzaj tylko o szablon 🙂 Musisz być bardziej precyzyjny, bo w życiu bym nie wymyślił że o to Ci chodzi. Domyślam się też, że chodzi o „pojawianie się” taksonomii w trakcie edycji strony. Nie, nie ma takiej możliwości, żeby różne taksonomie pojawiały się przy stronie w zależności od szablonu. Ale to chyba w ogóle nie jest dobra droga. Szablon nie powinien dzielić treści merytorycznie. Do tego są inne narzędzia. Szablon jest z grubsza od wyglądu.

  3. Witam, a czy tymi sposobami można wyświetlić zamiast listy tagów miniatury zdjęć? Chcę prowadzić sklep na wp ecommerce i własnie szukam wtyczki z taką mozliwością. Taxonomy Images nie rozumiem, nie umiem z niej korzystać…

  4. Czy można ten widget zastosować w charakterze indeksu „książkowego”? Dajmy na to:
    – indeks nazwisk (we wpisach)
    – indeks nazw miejscowych (we wpisach)
    I temu podobne.
    Wiem, że to może sie wydawać niepotrzebnym udziwnieniem, ale ogólnie w internecie tego typu indeksów brakuje. Nie wszystko mozna znaleźć w „szukaj”, jesli sie nie zna słów, które daną rzecz opisują. Indeks może pomóc w zorientowaniu się w treści bloga, w uzywanej terminologii.

  5. Chciałbym zapytać czy w przypadku opisu taksonomii istnieje możliwość ustawienia go tak, by był widoczny na podstronie danej taksonomii tak by tworzyła unikalną stronę. Chodzi mi o analogiczną sytuację, która ma miejsce w przypadku kategorii, przy których można ustawić że przed postami danej kategorii wyświetla się jej opis…
    z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Tak robi się to dokładnie tak samo, tylko zamiast category_description() używasz term_description();

  6. Rewelacyjny poradnik, bardzo dziękuję! Właśnie taksonomia w wp była zbyt uboga dla moich potrzeb 😉 i próbowałam, jak koń pod górę, rzeźbić na samych kategoriach i tagach coś, co pozwoliłoby mi logicznie uporządkować stronę. Raz jeszcze baaaardzo dziękuję. Idę poczytać inne mądre rzeczy na tym blogu, widzę, że zaoszczędzę dzięki Panu masę czasu i wysiłku. Pozdrawiam

  7. niewiem czemu ale nie dziala mi prawidlowo, mam wtyczke wp catalogue w ktorej sa kategorie, oraz za pomoca wtyczki zrobilem taxonomie o nazwie marka, a w niej wpisy wszystkie, marka a oraz marka b, niestety ale problem jest taki ze dziala marka ale kategorie juz niezbyt poprawnie hmm w zasadzie np po wybraniu marki a oraz kategori a pokazuje wszystkie wpisy marki a oraz wszystkie wpisu kategori a a chcialbym aby mozna bylo zawezac wyszukanie czyli np pokaz produkty z kategori a ktore sa marki a…. czy ktos ma jakis pomysl?

  8. Mam pytanie 🙂 Chyba zrobiłem wszystko tak jak opisujesz. W ogóle wielkie dzięki! Jednak złośliwie mi znacza też kategorię domyślną prócz tej nowo utworzonej w nowej taxonomii, i adres generuje mi na podstawie tej domyślnej. Masz jakąś radę na to? Będę ogromnie wdzięczny!

    Pozdrawiam 🙂
    Łukasz