WordPress - motywy, wtyczki, informacje, programowanie

motyw yoko

Yoko – Twój pierwszy motyw responsywny

Motyw Yoko

Nasze oceny

Wersja 1.0.5

Jakość:
Dokumentacja::
Możliwości:
Wygląd:
Yoko to prosty i elegancki motyw stworzony przez parę sympatycznych ludzi z Niemiec specjalizujących się w motywach responsywnych. Przy okazji jego opisu warto się zastanowić, czy lepsze są motywy bardzo skomplikowane, nabite funkcjonalnościami, czy te proste, które trzeba uzupełnić instalując dodatkowe wtyczki.

Do motywu Yoko mam specjalny stosunek, bo zawdzięczam mu dwie inspiracje. Po pierwsze to właśnie podczas zabawy tym motywem gdzieś na początku 2012 roku postanowiłem, że serwis o WordPressie, który już wtedy planowałem musi być zrobiony w oparciu o Responsive Web Design (RWD). Po drugie wtedy też postanowiłem, że użyję czcionki Droid Sans, którą wcześniej znałem, ale jakoś nigdy nie zobaczyłem jak pięknie prezentuje się w takich czystych i jasnych layoutach na WWW.

Jeśli nie wiesz co to znaczy, że Yoko jest motywem responsywnym, nie spotkałeś się dotąd z tym pojęciem, pobaw się zmieniając rozmiar przeglądarki i zobacz jak zachowuje się nasza strona i jak zachowuje się demo szablonu Yoko. W przeciwieństwie do niemal wszystkich stron w sieci wielkość, a nawet rozkład elementów zmienia się, niektóre mogą znikać, wszystko po to, aby strona mieściła się ekranach o różnej wielkości, w szczególności bez dodatkowych motywów mogła być użyta na telefonach komórkowych i tabletach, w obu możliwych orientacjach w jakich możemy trzymać takie urządzenie.

Yoko responsive web design

Wygląd motywu Yoko przy różnych szerokościach okna przeglądarki

Prostota i elegancja

W porównaniu do kombajnów w rodzaju Suffusion, które potrafią wszystko, czego użytkownik potrzebuje, a do tego sto rzeczy, których nie potrzebuje, Yoko jest motywem prościutkim. Jego opcje są bardzo podobne do opcji domyślnych motywów WordPressa.  Mamy możliwość:

  • ustawienia nagłówka graficznego strony lub jego wyłączenia
  • zmiany wiodącego koloru serwisu
  • dodania własnego logo
  • zmiany tła strony (koloru lub obrazka)
Ponadto
  • Motyw zawiera też jeden prosty dodatkowy widget pozwalający zlinkować stronę do serwisów społecznościowych.
  • Obsługiwane są wszystkie formaty postów (zwykły, galeria, notka na marginesie, itd.).
  • Dostępne jest kilka użytecznych shortcodów do wyróżniania tekstu (ramki) oraz do układania tekstu w wielu kolumnach
  • Pod artykułami może się pokazywać elegancka ramka z informacjami o autorze.

Motyw jest bardzo czysty, elegancki i czytelny. Czytanie dłuższego tekstu jest przyjemnością. Został wyprodukowany przez Elmastudio, czyli parę sympatycznych młodych ludzi z Niemiec. Ze względu na prostotę, oferowane przez nich motywy komercyjne są tanie,  wszystkie są zrobione w założeniach RWD i większość można zakwalifikować jako „mobile first”, czyli takie, które przede wszystkim mają dobrze wyglądać na urządzeniach mobilnych.

Zalety prostych motywów

Wiele osób może narzekać, że Yoko nie ma zbyt wielu opcji. Nie dodaje wielu nowych widgetów, nie ma żadnych specjalnych opcji SEO, zarządzania wieloma sidebarami i wielu innych rzeczy, które można napotkać w rozbudowanych motywach dużych producentów, a także w niektórych motywach darmowych. Rzecz w tym, że taka prostota jest najczęściej lepsza.

Przede wszystkim w zamyśle motywy WordPressa mają zmieniać wygląd serwisu, a nie dostarczać wielkich paczek funkcjonalności. Od tego są wtyczki. W repozytorium WordPressa jest  ich około dwadzieścia tysięcy. To jest logiczna architektura: motyw daje wygląd serwisowi, a pluginy dają funkcjonalności. Powinniśmy móc zmienić wygląd, a funkcjonalności powinny pozostać. Tak się właśnie dzieje, gdy używamy prostego motywu i wtyczek.

Motyw Ari

Inny przykład minimalistycznego motywu responsywnego wyprodukowanego przez Elmastudio – darmowy motyw Ari

Po drugie bardzo często funkcjonalności, które zapewnia motyw nie są nam w ogóle potrzebne, albo wolimy skorzystać z wtyczki, która realizuje je lepiej, ponieważ jej autor koncentrował się na tym jednym temacie. Dobrym przykładem jest tematyka SEO. Wiele motywów dostarcza własnych funkcjonalności w tym obszarze, jednak żaden nie może się równać w tyczką WordPress SEO by Yoast. I nagle jesteśmy w kłopocie bo funkcjonalności zapewniane przez motyw mogą wchodzić w konflikt z tymi zapewnianymi przez wtyczkę (jest to zresztą ogromny problem dla ludzi tworzących wtyczki). Nawet jeśli uda się ten kłopot pokonać, mamy motyw napakowany wieloma opcjami, których po prostu nie używamy, bo albo nie są nam potrzebne albo wolimy korzystać z wtyczek. A przecież to oznacza niepotrzebny koszt w ładowaniu strony, niepotrzebne obciążenie serwera, niepotrzebny kod, który zawsze może mieć dziurę w bezpieczeństwie.

Używając rozbudowanego funkcjonalnie motywu stajemy się też z czasem jego więźniami. Nie można łatwo zamienić go na, inny ponieważ cały serwis rosypie się zupełnie, poznikają funkcjonalności, sidebary, widgety, przestanie być dobrze zrobiony pod względem SEO, Po prostu nowy motyw może tych funkcjonalności nie zapewniać, albo realizować je w technicznie zupełnie inny sposób. Często problematyczne jest nawet przejście na inny motyw tego samego producenta, bo nie zawsze są one do siebie technicznie podobne. Jeśli jednak korzystamy z prostego motywu, a funcjonalności do serwisu dodajemy przez wtyczki, możemy łatwo przełączyć się na inny wygląd.

Świat idzie do przodu, internet rozwija się szybko, a wraz z nim standardy estetyczne. Serwisy (w tym te WordPressowe) zrobione pięć lat temu, dziś wyglądają już nienowocześnie, nie wykorzystują coraz to większych rozdzielczości monitorów, nie działają dobrze z urządzeniami mobilnymi. Zmiana wyglądu serwisu, jeśli jest on dla nas ważny, realizuje naszą pasję, albo nawet zarabia pieniądze, jest po prostu konieczna co kilka lat.

Rozbudowany motyw jest też znacznie bardziej kłopotliwy dla programisty. Jeśli postanowimy zrobić do niego motyw potomny i samemu go rozwijać, będziemy się musieli przekopać przez dziesiątki plików PHP, zagmatwaną strukturę styli, z których część ładowana w plikach CSS, a część przechowywana w bazie i umieszczana w kodzie strony. Jeśli coś nie będzie działać, będziemy musieli wgryźć się w skomplikowany kod, który niestety często nie jest dobrej jakości.

Podsumowanie

Jeśli potrzebujesz motywu responsywnego, który jest prosty, niczego nie będzie Ci narzucał i daje się łatwo modyfikować to Yoko jest dobrym wyborem. Jeśli programujesz  i planujesz zrobić własny motyw responsywny, Yoko jest całkiem niezłym punktem wyjścia. Osobiście bardzo go polecam.

Komentarzy: 4

Dodaj komentarz